Sabtu, 21 Mac 2009

KRISIS EKONOMI SEJAGAT:CABARAN & HALUAN - BERSAMA YB DATO' SERI ANWAR IBRAHIM

1 ulasan:

  1. Orang bercakap pasal ekonomi, gedebang gedebung...cakap lah apa saja pun.

    Apa persoalan? Ekonomi jatuh apa kesannya? Komoditi taruhan rakyat jatuh, itu yang utama disebut, apa usaha kearah itu?

    Saya tengok seorang taukey cina kilang kelapa sawit dia membina satu tangki penyimpan minyak yang sangat besar, untuk apa? Fikirkan.

    Kita lihat dalam banyak keadaan kita bergantung kepada sistem "orang tengah" dari dulu sampai sekarang tak sudah. Siapa yang menangani orang tengah ini? Itu persoalannya.

    Sekali lagi kita bergantung harap kepada pemulihan perniagaan kepada bank bank komersial. Bank bank ini memang "SIAL" bank hanya berniaga dengan orang ada duit, bila kita tiada duit ditekannya, Siapa yang akan menanggung kenaikan kadar faedah pinjaman? Siapa yang akan menangani nya,

    BERCAKAP BIAR REALISTIK, AKAN TIMBUL MENYALAHKAN SIKAP USAHAWAN DALAM KEADAAN EKONOMI BEGINI, CUKUPLAH. CAKAP BOLEH LAH.

    YANG PENTING KAJI KOS PENGURUSAN PERNIAGAAN DIMALAYSIA, KOS JIKA DIIKUT DENGAN BETUL AKAN MELEBIHI 30%, jadi tidak logik jika ada orang berniaga dengan margin kurang 30% tentu dia akan rugi, melainkan margin yang kecil dengan volume yang besar. Siapa yang memegang volume yang besar?

    TUTUPkan tesco, giant, carefour, dll pasaraya besar di Malaysia. Jika mahu cakap mereka ini membunuh peniaga kecil.

    Tinggikan kadar upah, hentikan peperangan harga, tingkat DIY. Kenapa di US orang sanggup jadi tukang kayu di malaysia kita kena upah orang luar? Fikirkan. Muliakah orang Malaysia tidak mahu jadi tukang kayu, tukang simen?

    Masalah akan sama jika perkara diatas tidak dijawab dalam wacana ini, cakap orang politik, sekadar cakap saja. Tambah tambah pak nuar tu.

    BalasPadam