Isnin, 9 Februari 2009

UNDANG-UNDANG TUBUH KERAJAAN NEGERI PERAK - sedikit sedutan

KUASA MEMERINTAH

XII (I) Yang Maha Mulia hendaklah melantik, dengan surat perintah yang ditandatngani Baginda dan dicap dengan mohor kerajaan, seseorang Menteri Besar jadi ketua pegawai-pegawai dan pegawai pemerintah (executive) yang kanan sekali dalam negeri ini.

(2) Tiada seorang pun boleh dilantik menjadi Menteri Besar melainkan daripada bangsa melayu dan beragama Islam dengan syarat bahawa Duli Yang Maha Mulia bolehb dengan timbagannya melepaskan salah satu atau kedua-dua kewajipan perenggan ini berkenaan dengan bangsa dan agama Islam bila-bila ia memikirkan berfaedah berbuat demikian itu.

MAJLIS MESYUARAT KERAJAAN KERJAAN

XVI. (I) Yang Maha Mulia hendaklah melantik satu Majlis Mesyuarat Kerajaan.
(2) Ada pun Majlis Mesyuarat Kerajaan itu hendaklah dilantik sebagai berikut iaitu:

(a) Yang Maha Mulia hendaklah mula-mula sekali melantik sebagaio Menteri Besar pada mengetuakan Majlis Mesyuarat Kerajaan itu seorang ahli Dewan Perhimpunan Undangan yang pada timbangannya boleh mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada ahli-ahli Dewan Perhimpunan itu, dan

(b) Hendaklah Baginda dengan nasihat Menteri Besar melantik tidak lebih daripada lapan orang atau tidak kurang daripada empat orang ahli-ahli lain dari antara ahli-ahli dari antara ahli-ahli Dewan Perhimpunan Undangan itu.

Tetapi jikalau satu lantikan itu diperbuat pada masa Dewan Perhimpunan Undangan itu dibubarkan, seorang yang telah menjadi ahli Dewan Perhimpunan Undangan yang akhir bolehlah dilantik tetapi tidaklah boleh ia melanjutkan jawatannya kemudian daripada perjumpaan yang pertama bagi Dewan Perhimpunan Undangan yang baharu itu kecualinya ia menjadi seorang ahli bagi Dewan itu.

(3) Walaupun ada apa-pa terkandung dalam Fasal ini seoarang yang menjadi warganegara dengan jalan sebab mastautin atau dengan pendaftaran menurut perkara 17 dalam Perlembagaan persekutuan tidaklah boleh menjadi Menteri Besar.

(6) Jikalau sekiranya Menteri Besar itu terhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada ahli-ahli Dewan Perhimpunan Undangan itu, kemudian hendaklah ia mempersembahkan letak jawatan Majlis Mesyuarat Kerajaan itu dikecualikan dengan permohonannya Yang Maha Mulia membubarkan Dewan Perhimpunan Undangan itu.

(7)Tertakluk kepada perenggan (6) seorang ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan selain daripada Menteri Besar itu hendaklah memegang jawatan selama keredaan Yang Maha Mulia, tetapi ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan itu bolehlah pada mana-mana ketika meletakan jawatannya.

YANG MAHA MULIA HENDAKLAH MENGKUT NASIHAT

XVIII (I) Pada menjalankan kewajipan-kewajipannya dibawah Undang-undang atau sebagai seorang ali Majlis Mesyuarat Raja-Raja hendaklah yang Maha Mulia berbuat mengikut sebagaimana nasihat Majlis Mesyuarat Kerajaan atau nasihat seoarang ahli majlis itu mengikutkuasa-kuasa am yang diberi kepadanya oleh majlis itu, kecuali disyaratkan secara lain oleh Perlembagaan Persekutuan atau Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri ini tetapi berhaklah ia, dengan permintaannya mendapat apa-apa keterangan berkenaan dengan kerajaan negeri ini seperti yang boleh diadakan kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan.

MELETAKKAN JAWTAN MENJADI AHLI-AHLI

XXXV. Maka seseorang ahli Dewan Perhimpunan Undangan itu bolehlah meletakakn jawatan menjadi ahli dengan menulis surat yang ditandatanganinya dan dialamatkan kepada speaker.

XLV. Tidaklah boleh dijalankan apa-apa pekerjaan oleh Dewan Perhimpunan Undangan itu selain daripada pekerjaan menangguhkan mesyuarat jika sekiranya ada bantahan daripada mana-mana ahli yang hadir bahawa bilangan ahli-ahli yang hadir itu dengan tidak termasuk speaker atau orang lain yang mengetuai mesyuarat itu kurang daripada satu suku daripada jumlah sekelian ahli-ahli dean itu,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan