Ahad, 15 Februari 2009

GELORA POLITIK...POLITIK MEMANG BERGELORA...

Daulat Tuanku...Ampun Tuanku.. aku teringat zaman aku sekolah rendah dulu, sekolah aku dulu nama Sek Keb Tiram Burok, pelabohan awal aku kenal ABC..aku tak pernah masuk tadika..belajar huruf dan angka di sekolah rendah bukan itu saje..belajar bahasa Melayu pun masa masuk darjah satu..orang jawa le...mana tau cakap Melayu.. masa kat sekolah rendah dulu bila hujung penggal akan ada persembahan daripada setiap kelas..maka aku ingat lakonan terakhir masa darjah 6, adalah cerita pahlawan Hang Tuah..adale watak sang Raja..dan Laksmana..Ampun Tuanku..aku ingat ia hanya sekadar cerita dalam buku cerita saja..nah kali ini ia jadi cerita nyata...

2009 menjadi tahun kebangkitan Istana yang telah lama disisih dan dipinggirkan oleh sang penguasa...namun penguasa yang bertopeng...manusia jadi-jadian, ada kalanya boleh jadi harimau, jadi lembu, jadi ular jua jadi monyet...tiba-tiba jadi manusia yg ada tanjak bersilat bagai panglima..bagai nukilan dalam hikayat Hang Tuah. Aku ingat Istana akan hanya tinggal menjadi bahan sejarah..rupa-rupa..keris yang lama disarung..boleh mengegar dunia. Politik Malaysia menjadi seronok ditonton...sang penguasa yang dulunya begitu anti..demostrasi kini mengambil alih..para reformis..dulu reformis..menjerit..REFORMASI..REFORMASI..REFORMASI..Kini..sang durjana..menjerit..Daulat Tuanku..Daulat Tuanku... tapi aku tetap yakin..sebagaimana sejarah mencatatkan..belum pernah..kebangkitan rakyat tewas...bila..bertemu dengan..sang penguasa..yang durjana...

Perak..Nizar..Nazrin...Azlan Shah..& Zambery, ini pelakon utama.Kalau dulu aku kenal Perak pasal JWW Birch..SiPitung..dan Dato Maharaja Lela..kini Perak sekali lagi melakar sejarah. Tapi kali ini pada aku bagai kebagkitan para ulama daripada gunung Semanggol...ayoh orang-orang Perak..jom koma, teman nak seru..dema semua usoh le..dok saje..meh.bangun..ini bukan main kejor-kejor..yeop tak perlu kejor..yeop semua mesti bagi faham yg Zambery telah di pergunakan oleh Najib yang jahat..dengan meganiaya Azlan Shah dan Nazrin... rakyat Perka kena bersatu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan