Jumaat, 27 November 2009

WARKAH PERJUANGAN II

Reformasi...Reformasi...Reformasi..

Keadilan...Keadilan..Keadilan..

Hidup..Hidup..Hidup..Anwar..

Undur..Undur..Mahathir..Undur..



Antara era semangat Reformasi dan era semangat Keadilan ia seolah-olah tiada beza masanya namun ia ada perbezaan. Bagi watak-watak manusia yang kosong daripada arus politik ketika berlakunya pemecatan Anwar ia hanya inginkan Anwar bebas mendapat keadilan dan Mahatir undur daripada kerusi PM. Mereka cukup yakin bahawa kebangkitan rakyat melalui jalanraya adalah jalan yang paling tepat bagi menyahkan UMNO/ BN daripada mencengkam pemerintahan Malaysia. Setiap minggu ratusan malah banyak ketikanya ribuan rakyat turun di jalan raya laungan REFORMASI...MAHATHIR ZALIM...UNDUR MAHATHIR...UNDUR.. siri turun dijalanraya merebak kebandar-bandar besar di Utara, Selatan dan Pantai Timur...namum begitu semua orang menjangkakan ia pasti tidak akan lama dan akan ada akhirnya...tapi jangkaan ramai silap dan salah..selagi Anwar di penjara semangat membara rakyat tidak mungkin padam. Penguasa terpaksa menggunakan kekerasan..tangkap..masukan dalam..lori, tendang, terajang, pukul, tembak gas, sembur air..kekerasan polis menyemarakan lagi semangat rakyat..Penguasa bertindak lebih rakus tidak sekadar menangkap dan masukan para reformis dalam lokap..tapi menangkap beberapa pimpinan ke ISA..


Membentuk Jawatankuasa Bahagian...

Pembentukan JK Perhubungan Negeri telah selesai untuk peringkat awal, fasa membentuk JK Bahagian-Bahagian lebih mencabar. Ketua-Ketua Penaja Bahagian yang dilantik telah mula membentuk JK masing-masing, program-program ceramah dan penerangan dimulakan. Selaku Setiausaha Perhubungan Negeri aku bersama Ketua Penerangan Negeri Sdr Hunter telah atur ceramah setiap minggu hampir di setiap bahagian, bayangkanlah betapa peningnya SB SB ketika itu laporan minggu lepas belum siap buat laporan dah masuk program baru..setiap minggu tak kurang 5 program satu bulan 20 ceramah dan program. Namun begitu banyak program yang terpaksa beralih tempat serta terpaksa disuraikan kerana tak ada permit. Pengalaman mengatur ceramah bukan perkara mudah, setiap hari asyik tengok mana ada kawasan yang lapang..kalau berjalan tengok kawasan lapang terliur ini tanah sapa lah...kalau boleh buat ceramah bagus ni...Cari tempat dapatkan persetujuan tuan punya tanah, dapatkan pengesahan penceramah, mohon permit, buat handbill dan sewa PA. Ramai yang bersedia memberikan tempat secara sukarela namun begitu aksi SB SB yang menggunakan pelbagai taktik untuk mengugut tuan punya tanah memang taktik kotor sang penguasa. Terkenang bagaimana ikhlasnya ramai penyokong serta pendokong yang memberikan pelbagai sumbangan mengikut kemampuan mereka.


Nak Pilihanraya nie..

Berdendang di jalanraya kelihatan bukan langkah yang mendapat persetujuan ramai, orang Malaysia masih ada makan dan pakai tidak mungkin jalanraya maka tiada lain iaitu Pilihanraya. Maka satu perbincangan dimulakan bersama parti-parti pembangkang terutamanya PAS dan DAP



Layari http://myahyasahri.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan