Isnin, 9 November 2009

Asri Oh Asri...

Satu masa dulu nama Asri memang cukup popular, Dato' Asri pemimpin PAS tersohor satu masa dulu. Kemudian Ustaz Asri Al Arqam dengan kisah Bani Tamim dan Imam Mahadi.
Kini Dr Asri Bekas Mufti Perlis yang dikatakan pendokong utama ajaran Wahabi di Malaysia.
Kehangatan cerita bermula bila Dr Asri di tangkap oleh penguatkuasa JAIS dan di hadapkan di Mahkamah Syariah Gombak Timur tanpa caj dan dibebaskan.
Bagi penduduk Taman Seri Ukay , Ulu Klang agak terkeliru kerana penduduk dan masyarakat di sana yang membuat beberapa kali laporan kepada pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana rasa tidak senang mereka dengan kegiatan satu kumpulan yang dikatakan menyebarkan ajaran Wahabi melalui surau Taman Seri Ukay yang dikuasainya, kemudian kumpulan ini gagal mempertahankan penguasaan dalam pentadbiran surau dan terus membuat kegiatan di sebuah rumah pendokong kuat kumpulan tersebut.
Penduduk Taman Seri Ukay agak kecewa dengan drama yang berlaku, mereka memang berkehendakan JAIS bertindak atas laporan mereka tetapi cara JAIS bertindak menjadikan isu ini menjadi kronik. Mereka tidak menghalang seandainya kumpulan yang ingin mengamalkan fahaman wahabi teruskankanlah tetapi cara mereka yang cuba memaksa masyarakat mengikut mereka serta menghalang penduduk membuat amalan seperti biasa mengikut amalan sunnah wal jammah. Bagi masyarakat Taman Seri Ukay isu utama mereka adalah kumpulan pengamal ajaran wahabi ini telah memecah belah masyarakat dengan tindakan mereka.
Saya hairan dan kecewa kenapalah kita ni orang Islam tidak mahu benar-benar bersatu, pada sayalah yang kurang mendalami Ilmu Islam bukankah yang utama Iman, Laillahaill llawah, Muhammadarasullah. Benar benar yang Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Nabi Muhammad Rasul Allah. Pertama yakin dan membenarkan yaitu dalam hati dan amalan perbuatan, kita nak beramal ikut mana mesti ikut yang nabi Muhammad tunjuk dan ajar. Bagaimana Nabi Muhammad ajar, adalah melalui hadis dan sunnahnya. Kekadang ada beberapa yang tidak jelas dan menjadi pertikaian ummat maka rujuk ajaran ulamak, itulah sebabnya pecahan kepada 4 mazhab utama Maliki, Hanafi, Hambali & Syafie banyak boleh diselesaikan. Kalaulah ada yang nak rujuk kepada selain 4 Imam yang utama ini rujuklah asal sahaja, Yakin Allah itu tuhan yang Satu , Nabi Muhammad itu Rasul Allah.
Kita banyak dengar isu bidaah, baca qunut bidaah, tahlil bidaah, salawat ada syaidina bidaah, berzanji bidaah, sunat tarawikh 8 bidaah dan macam-macam lagi. Pada pendapat sayalah bukankah kita ada banyak lagi masaalah yang lebih besar untuk kita atasi dan perangi, kalaulah masa yang kita gunakan untuk mempertikai antara satu sama lain kita guna dengan gabungkan tenaga dan fikiran untuk membantu ramai orang Islam yang langsung tak tahu solat dan mengaji rasanya amat- amat bermanfaat rasanya.
Layari http://myahyasahri.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan