Sabtu, 22 Ogos 2009

TERAWIKH

1.Alhamdullilah, hari ini hari pertama Ramadhan
2.Semalam Jumaat selepas ambik anak Amirah Sariyati balik daripada asrama terus ke Tanjung Karang solat jumaat. Lepas solat jumaat mesyuarat AJK cabang Tg Karang untuk atur program bulan puasa dan hariraya.
3. Malam tadi solat sunat terawikh di Surau Al Ikwan Taman Samudra, lama tak ke surau Taman sendiri. Haiqal ikut sekali begitu seronok dia , dalam perjalanan dia tanya terawikh berapa rakaat , kat surau ni 8 rakaat..haiqal jawab lapan aje tak banyak...aku kata boleh buat 20 ada masjid dan surau buat 20..haiqal jawab..20 aje yang boleh buat...tak banyak..kalau 1000 baru banyak... kat surau tengah salawat aku jeling kat saf budak-budak aku tengok dia tekun..aku ingatkan yang jerit-jerit kat luar surau termasuk haiqal rupanya tidak...muga jadi anak soleh.
4. Hari ni haiqal puasa...subuh tadi ikut pegi surau Taman Selaseh...haiqal kata kita jalan kaki aje ke ayah..aku kata senamam pagi..dia seronok...
5. Kuliah subuh Dr Adnan kupas banyak perkara...yang utama orang Islam tak banyak mengkaji apa yang Quran sebut...contohnya kisah Nabi Yusoff...cara komunikasi dan psykologi abang-abang Nabi Yusop bila bawak baju yang berlumuran darah...Abang-abang nya berkata pada bapanya percayalah...ini ayat orang utk menipu. Ada 3 kisah yang mengaitkan baju dalam cerita Nabi Yusof, i. Baju yang berlumuran darah ii. Baju koyak belakang iii. Bajunya yang diberikan kepada bapanya untuk disapukan pada mata bapanya.
Layari http://myahyasahri.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan