Rabu, 13 Mei 2009

PERAK YANG MEMANG TRAGIS....

Sembang punya sembang mengenangkan apalah nak jadi politik Malaysia, Perak yang berantakan, Terengganu yang celaru, Perlis yang goyah, N.Sembilan yang muram, Selangor yang asyik gertak mengertak dan yang utamanya Perdana Menteri yang langsung tidak popular tidak dihormati entahlah. Mana ada PM baru saja angkat sumpah masalah berterusan, mana nak letak muka, masuk Pilihanraya Kecil kalah, negeri yang UMNO perintahpun berantakan tak hormat langsung PM entahle..

Perak ini kalu yang tersempat baca dalam buku sejarah, tengok le kisah Sipitung bunuh JWW Birch...mula era campur tangan British di Malaya. Kumpulan Ulama Gunung Semangol membuat gerakan melawan British. Perak ada Kolej Melayu Kuala Kangsar banyak tokoh yang berjasa pada Negara juga yang banyak mencelarukan Negara. Perak ada Maktab Perguruan Sultan Idris di Tg Malim tempat banyak pendidik Melayu dilahirkan. Madrasah Idrisiah Bukit Candan tempat kelahiran cendiakawan Agama dilahirkan.
Sejarah Perak baru berlaku tahun 2009, Mac 2008 kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran Perak, belum sempat 1 tahun berlaku kisah lompat-lompat, akhirnya demokrasi dicabuli Febuari 2009 mencipta sejarah baru..ada MB baru angkat sumpah jadi MB sedangkan MB sediada masih wujud..maka kecelaruan dan ketidak tentuan berlaku. Pada 12 Mei Mahkamah Tinggi Jalan Duta putus pulak MB Nizar masih sah..lepas tu 13 Mei Zambry buat rayuan kat mahkamah rayuan mintak tangguh keputusan mahkamah tinggi..maka MB Zambry yang haram jadah jadi pulak MB..entah le labu...agaknya orang Perak ni yang memang suka main KEJO..KEJO..KEJO YEOP..KEJO..KOMA...KEJO YEOP..KOMA..taka akan ada nokhtah kerana asyik ..asyik koma..cubalah sesekali sebut titik atau nokhtah..kalu asyik koma bila nak habis yeop..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan