Ahad, 24 Mei 2009

CATATAN DARI PENANTI ....

Penanti yang menanti, Penanti yang ternanti-nanti ...akhirnya Penanti dan Permatang Pauh menjadi medan membetulkan politik negara khususnya dan keadilan amnya. Kemasukan DSAI dalam parlimen melalui PRK Permatang Pauh pada bulan Ogos 2008 mengubah landskap pemikiran politik Malaysia. Gelombang 16 september tercipta selepas PRK Permatang Pauh.
Krisis politik Pulau Pinang yang berlarutan semenjak Mac 2008 akhirnya menemui jalan penyelesaian dengan pengunduran Sdr Fairuz.
Parti Keadilan Rakyat memilih Dr Mansor Othman sebagai calon bagi mewakili Pakatan Rakyat dalam satu proses menjadikan rakyat sebagai hakim dalam mana-mana situasi khusunya bila berlaku ketidaktentuan dalam politik. Politik dan pemilihan pimpinan negeri dan negara merupakan ada mutlak rakyat. Satu keluarga ketuanya adalah otomatik iaitu Bapanya..dalam sistem monarki anak kepada Raja atau Sultan biasanya mewarisi Tahta..kecuali Perak dan negeri Sembilan. Satu perniagaan ketuanya dipilih melalui siapa yang memegang mojoriti saham. Satu pejabat kerajaan ketuanya dilantik melalui sistem tertentu..manakala dalam politik proses dalam sistem demokrasi adalah membenarkan pilihanraya dibuat bagi memberi peluang kepada rakyat memilih seorang yang dikira mendapat kepercayaan majoriti masyarakat dipilih menjadi wakil kepada rakyat.
Wakil Rakyat Penanti dalam PRU 12 telah meletakan Sdr Fairuz sebagai wakil masyarakat Penanti namun begitu banyak harapan rakyat setempat tidak ditunaikan oleh Sdr Fairus dalam erti kata lain Sdr Fairuz gagal bertindak sebagai wakil rakyat oleh kerana itu rakyat berhak memilih wakil mereka yang baru.
Semalam 23 Mei 2009 proses penamaan calon bagi Pilihanraya Kecil Penanti dengan akhirnya meyaksikan Dr Mansor Othman akan ditentang oleh 3 calon Bebas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan