Selasa, 2 Jun 2009

TALK SHOW RADIO 24 - 93.9 fm

Hari ini sempat menghadiri jemputan temuramah dalam slot Appointment Radio 24 jam 2.00 hingga 3.00 petang. Antara soalan yang di tanya, jawapan akan saya pos kemudian;
Soalan untuk rancangan 'Appointment'
Tuesday, June 2, 2009 10:56 AM
From:
"Zaleha Khairene Ismail"
To:
ysp3737my@yahoo.com
1. Mengapa masih lagi ada yang mengambil jalan singkat meminjam dari Along?
2. Apakah pihak institusi kewangan juga dilihat tidak banyak membantu dalam keadaan ini?
3. Tetapi di saat ekonomi gawat, bukankah banyak bank sedikit sebanyak 'melonggarkan' syarat peminjaman?
4. Bagaimana tuan melihat cadangan Senator Dato Dr Awang Adek wujudkan "Skim pinjaman khas' untuk mereka yang tiada pendapatan tetap?
5. Kalau ini diimplementasikan, apa cabaran-cabaran yang kita dapat jangkakan? (sedangkan ptptn dengan loan mara pun tak bayar)
6. kalau kita berbicara tentang persediaan, bolehkah kita letakkan beberapa peratus jumlah yang sepatutnya disimpan sebagai tabung kontinjensi oleh usahawan dalam memastikan kelancaran perniagaan?
7. tuan hj juga berhadapan dengan usahawan2 yang berdaftar di bawah dpim, jadi apa antara bantuan-bantuan yang disediakan buat mereka?
8. bagaimana pula kerjasama di antara DPIM dengan agensi-agensi atau pihak lain untuk sama-sama mengharungi keadaan ini?
9. Dan antara usaha membantu usahawan untuk memasarkan produk mereka lebih jauh ialah dengan penubuhan Portal Direktori Usahawan Dan Produk (DUSMA). Boleh Tn Hj ceritakan lebih lanjut tentang DUSMA ini?
10. Apa antara projek latihan/seminar dalam tempoh 6 bulan terdekat?

2 ulasan:

  1. Jawapan saya;
    1.Bukan jalan singkat tetapi adakalanya bagi golongan bawahan & miskin itulah satu-satunya jalan yang ada serta yang layak mereka pohon bantuan, kerana untuk memohon dengan bank atau institusi kewangan kelayakan awal pun mereka telah gagal. Mereka tidak punya penyata pendapatan, mereka tiada majikan, mereka tiada penjamin, juga golongan miskin ini tidak dapat buktikan pendapatan mereka . Dalam keadaan tertekan serta terdesak bila mana mereka perlukan bantuan kewangan untuk membayar sewa rumah, membayar yuran persekolahan dan pengajian tinggi anak mereka perlu segera, tiada satupun Institusi Kewangan yang boleh memberikan bantuan kewangan dengan kadar segera. Bila jumpa Along hari ini mintak esoknya mereka peroleh pinjaman tersebut.
    2.Insitusi Kewangan cuba membuat janji untuk membantu namun yang lebih diutamakan oleh mereka adalah untung serta bayaran balik pinjaman, hampir tiada Bank atau Institusi Kewangan yang meletakan CSR nya untuk membantu golongan bawahan dalam usaha meluluskan pinjaman.
    3. Skim Pinjaman Khas yang dicadangankan sangat boleh dilaksanakan bukan sekarang malahan daripada dulu lagi sepatutnya dilakukan, maslah Along bukan baru tetapi telah berlarutan sejak berzaman namun tiada jalan penyelesaian kerana ia menjadi bahan bualan serta ulasan bila media memberi coverage luas kalau tak ada maka ia akan terpendam begitu sahaja. Skim Khas atau peruntukan khas bagi memberi pinjaman kepada golongan tidak berpendapatan tetap sangat boleh dilaksanakan, seandainya kerajaan boleh memperuntukan sejumlah puluhan juta wang untuk menubuhkan Dana Modal dan Dana Harta untuk membantu golongan kaya yang mengalami kesusahan kenapa kerajaan tidak boleh memperuntukan puluhan juta juga wang untuk golongan bawahan yang miskin untuk mereka hidup bagi membiayai keluarga.

    BalasPadam
  2. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    BalasPadam